سرویس های تخصصی خودرودهقان چناری

ادرس:یزد-انتهای بلوار شهید دشتی بعد از کوچه 105

شماره تماس:

09133579173-09132567023

سرویس های

تخصصی خودرو

سرویس های تخصصی خودرودهقان چناری

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

یکی از سرویس های دوره ای خودرو که نیاز به تخصص زیاد، همچنین اهمیت زیادی در سرویس دوره ای خودرو دارد، سرویس روغن گیربکس اتوماتیک می باشد.

روغن گیربکس جزء ضروری عملکرد هر وسیله نقلیه است. این روغن گیربکس است که عملکرد سیستم انتقال را به طور روان و کارآمد حفظ می کند.

گیربکس های اتوماتیک به دلیل حساسیت بالا و همچنین هزینه تعمیرات زیاد باید درزمان مناسب و به صورت اصولی سرویس شوند. درصورت نادیده گرقتن این موضوع اصطکاک قطعات بالارفته و منتظر خرابی گیربکس خودروباشید.

برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک دریزد، سرویس های تخصصی خودرو دهقان چناری دراستان یزدبا تامین بسیاری از روغن گیربکس های اصلی و باکیفیت از برند های شناخته شده دنیا و همچنین توسط نیروهای متخصص و آموزش دیده آماده ارائه خدمات می باشد.

جهت اطلاع از سرویس روغن گیربکس خودروی خود به مجموعه بزرگ سرویس روغن دهقان چناری دریزد مراجعه کنید و مشاوره لازم و کافی درمورد گیربکس اتوماتیک خودروی خود دریافت کنید. این اطلاعات به صورت کامل و رایگان دراختیارشمارقرار می گیرد.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باعث طولانی شدن عمرگیربکس و حتی خودرو می شود.

روغن گیربکس اتوماتیک به تنظیم دمای گیربکس، محافظت از دنده ها و کلاچ ها کمک می کند.این مایع حاوی افزودنی های خاصی هست که سطوح قطعات فلزی، دنده ها وکلاچ هارا تمیزنگه می دارد و از سایش قطعات بر روی یکدیگر جلوگیری می کند.

تعویض روغن گیربکس اتوماتیک باعث بهبود عملکرد و همچنین تعویض نرم و به موقع دنده ها می شود. این موضوع موجب پایین آمدن مصرف سوخت وکاهش  فشار به خودرو و تجربه رانندگی راحت و آرام برای شما می شود.

برای تعیین زمان تعویض روغن گیربکس اتوماتیک درابتدا باید به دفترچه راهنمای خودروساز مراجعه کرد. دراین دفترچه به صورت پیش فرض کیلومترهای مختلف برای هرخودرو مشخص شده است اما باید نظر داشت که براساس شرایط جاده ها، شرایط آب و هوایی، شرایط رانندگی این کیلومترها متغیراست.

در کل تعویض روغن گیربکس اتوماتیک از 30000تا 60000 کیلومتر یا 3سال متغیراست که دراین میزان رانندگی نوع روغنی که استفاده می شود و شرایطی که دربالا شرح داده شد تاثیرگذارخواهد بود.

از علائمی که نشان می دهد زمان تعویض روغن گیربکس فرارسیده است:

روغن گیربکس نو وسالم بسیار شفاف و روشن است، زمانی که موقع تعویض روغن فرارسیده، این مایع به حالت تیره و قهوه ای درمی آیددرنهایت مایع به مرور زمان تحلیل رفته است و دیگر قادر به محافظت موثر از دنده ها و کلاچ ها نیست.

 زمانی که این روغن گیربکس به حالت لجنی و سیاه تبدیل شود یعنی این روغن کاملا سوخته و حرارت خورده شده و اصطکاک قطعات را تا حدزیادی بالابرده، دراین راستا قبل از تعویض روغن گیربکس باید از سالم بودن گیربکس اطمینان حاصل کنیم.

زمانی که روغن گیربکس دارای بوی سوختگی ملایم باشد و از حالت اولیه درآمده نیاز به تعویض دارد. بوی سوختگی اغلب ناشی از حرارت بالای گیربکس و شکستن ویسکوزیته آن می باشد که منجر به افزایش سایش و فرسودگی می شود.

زمانی که روغن گیربکس اتوماتیک فرسوده شود نمی تواند فشار هیدرولیکی لازم برای تعویض روان و موثر دنده ها را تامین کند درنهایت منجربه لغزش دنده ها و یا تقه های ریز درهنگام تعویض دنده می شود.

زمانی که روغن گیربکس اتوماتیک فرسوده شده باشد براثر پایین آمدن کیفیت روغن و بالارفتن حرارت گیربکس دستور عدم کارایی گیربکس به سنسورها و درنهایت کامپیوترگیربکس داده می شود که باعث روشن شدن چراغ هشدار درگیربکس می شود. درنظرداشته باشید روشن شدن چراغ گیربکس آخرکارهست و نباید اجازه داد کاربه آنجاکشیده شود چون دربسیاری از موارد روشن شدن چراغ براثر ایجادخرابی درگیربکس هم می تواند باشد.

تعویض فیلترگیربکس اتوماتیک

فیلترگیربکس اتوماتیک مانند فیلترهای دیگر خودرو نیازبه تعویض دارد. درصورتی که روغن گیربکس اتوماتیک ازابتدا دقیقا سرکیلومترخود به صورت کامل و اصولی تعویض شود می توان فیلترگیربکس را تا کیلومترهای بالاتعویض نکرد.برای مثال 300000کیلومتر.

درصورتی که خودروروغن گیربکس را دیربه دیر تعویض کنید یا این کاررا به صورت کامل انجام نداده باشید و هربار مقدارکمی از آن راتعویض کرده باشید گیربکس خودرو دچارجرم و رسوب شده و تعویض فیلترگیربکس راجلو می اندازد برای مثال 150000کیاومتر.

مواقعی که روغن گیربکس اتوماتیک را نباید تعویض کنید

اگرخودروی شما دارای شرایط زیر هست روغن گیربکس اتوماتیک خودروی خودرا تعویض نکنید:

1.اگر روغن گیربکس اتوماتیک خودروی شما بسیار کثیف و لجنی شده باشد ابتدا باید توسط یک سرویسکار یا تعمیرکار گیربکس اتوماتیک بررسی شود درصورتی که گیربکس هنوزسالم است روغن آن راتعویض کنید.

2.اگرگیربکس خودروی شما درهنگام حرکت ما بین تعویض دنده ها تقه میزند احتمال خرابی قطعات گیربکس زیاد است و باید با یک سرویسکار و یا تعمیرکارگیربکس اتوماتیک مشورت کنید.

3.اگرجلوبندی و یا شلنگ های انتقال روغن گیربکس اتوماتیک خودروی شما دارای فرسودگی است ابتدا این خرابی هارارفع کنید تا بعدازتعویض روغن گیربکس هزینه شما هدرنشود.

4.اگرسرویسکارباسواد و باتجربه ای پیدانکردید که دارای دستگاه معتبر و استاندارد و اطلاعات کافی از لیتراژروغن گیربکس اتوماتیک و فرمول موردنیاز آن داشته باشد، لطفا روغن گیربکس خودروی خودراتعویض نکنید.

انواع گیربکس های اتوماتیک

 قدیمی ترین نوع گیربکس اتوماتیک است که استفاده از کلاچ را حذف می کند. دراین نوع گیربکس ازدوتوربین استفاده می شود که یکی از این توربین ها به موتورو دیگری به گیربکس متصل است. روغن گیربکس درهردو توربین درحرکت است و قدرت را ازتوربین موتور به توربین گیربکس انتقال می دهد.

نوع دیگری از گیربکس های اتوماتیک است که درآن از یک محرک و کامپیوتر برای اینکه تعیین کند درکدام دورموتور تعویض دنده انجام شوداستفاده می شود.

دراین نوع گیربکس ها تعویض دنده ها آرام امامحسوس می باشد و با تکان کم تعویض دنده می کند.

دراین نوع گیربکس ها به دلیل تعویض دنده براساس دورموتور، مصرف سوخت کاهش میابد و راندمان خودرو بالا می رود.

دربعضی ازاین گیربکس ها حالت انتخاب دستی هم وجود دارد یعنی شما با شفترتعویض دنده می توانید بدون کلاچ گرفتن تعویض دنده ها را بدون کلاچ انجام دهید.

در این نوع گیربکس تعویض دنده به طور مداوم بسته به سرعت خودرو تغییر می کند.

این کار توسط دو قرقره مخروطی شکل که توسط یک تسمه به هم متصل می شوند بسته به نسبت دنده مورد نیاز، سرعت، وزن، شیب انجام می دهد. این نوع گیربکس ها بسیار کارامد هستند زیرا دورموتور درثانیه را ثابت نگه می دارد در حالی که خودرو باسرعت های مختلف در حال حرکت است. همین عامل موجب کاهش مصرف سوخت و بالارفتن راندمان خودرو در نتیجه سواری نرم و یکنواخت می شود.

درگیربکس دنده مستقیم یا گیربکس دو کلاچه از دو کلاچ برای تعویض خودکار دنده ها استفاده می شود.

دنده هایی که در گروه های زوج و فرد 1 3 5 و 2 4 6 قرار می گیرند توسط دو کلاچ مجزا کار می کنند.

این نوع گیربکس ها برخلاف گیربکس های اتوماتیک معمولی و دستی از اتلاف نیرو جلوگیری می کند زیرا دنده ها ازقبل درگیرهستندو به محض رسیدن به یک دور دنده آماده استقرار هستند.

دراین نوع گیربک ها تعویض دنده ها سریع تر انجام می شودو کارایی بالاتری را ارائه می دهد.

دراین نوع گیربکس برخلاف گیربکس های دیگرتعویض دنده به صورت دستی بدون کلاچ انجام می شود.

گیربکس دستی هوشمند جدیدترین گیربکس پیشنهادی شرکت هیوندا می باشد.

دراین گیربکس هنگامی که شیفتر دنده حرکت می کند، یک محرک کلاچ را براساس بازخورد سنسورها درگیر می کند و راننده مانند گیربکس دستی تعویض دنده را به صورت دستی انجام می دهد.

شیوه های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک:

دراین روش ازپیچ تخلیه روغن گیربکس تخلیه می شود.

گیربکس های اتوماتیک یک سیستم هیدرولیکی یاگردشی هستند که روغن درمدار توربین،کارتل و سرد کن درحال گردش می باشد.

دراین شیوه تعویض تنها می توان روغن موجود در کارتل گیربکس راتخلیه کرد نه همه آن و به محض روشن شدن خودرو و گردش روغن، روغن های کثیف باروغن نو ترکیب و تاثیر روغن نو را ازبین می برد.

دراین روش به یک دستگاه معتبر نیاز هست. اکنون دربازار بسیاری از دستگاه های تعویض روغن گیربکس اتوماتیک موجود می باشد که بسیاری از آن ها مهندسی معکوس شده و دارای استاندارد های لازم برای تعویض روغن نیستند.

درصورت استفاده ازاین دستگاه ها فشار وارده برسیستم گیربکس ممکن است زیاد یا کم باشد که آسیب جدی به گیربکس وارد می کند یا روغن را به درستی تعویض نمی کند.

قابل ذکراست که این دستگاه دراکثر نمایندگی های تویوتا،کیا و هیوندا مرکزی درحال استفاده می باشد.

دراین شیوه روغن گیربکس به صورت گردشی در گیربکس و دستگاه به جریان درمی آید و با دستورات لازم روغن نو را تزریق و روغن کارکرده را مکش می کندو به صورت کامل تمامی روغن های داخل مدار را تخیله می کند.

انتخاب روغن گیربکس به عوامل مختلفی چون سازنده خودرو و نوع گیربکس بستگی دارد.

روغن گیربکس (مایع گیربکس) قطعات فلزی و یاتاقان های گیربکس خودروی شما را روغن کاری می کند. به این ترتیب اطمینان حاصل می شود که این اجزا در هماهنگی عمل می کنند و هنگام حرکت آنها راازسایش و اصطکاک ایمن نگه می دارد. مهمتر از همه از سیستم دنده در برابر گرمای بیش از حد محافظت می کند.

روغن های گیربکس اتوماتیک نقش اساسی در روانکاری گیربکس های اتوماتیک و سیستم های سرویس قدرت دارند. آنها همچنین به عنوان مبدل گشتاور عمل می کنند. یعنی این روغن ها علاوه برروانکاری قطعات، به عنوان مبدل گشتاور توربین ها را به حرکت در می آوردند.

مایعات گیربکس اتوماتیک ویسکوزیته کمتری نسبت به روغن موتورها و روغن گیربکس های دستی دارند و نوعی روغن هیدرولیک با فرمولاسیون های متفاوت به حساب می آیند.

رنگ روغن گیربکس اتوماتیک دربیشترموارد قرمز هست اما بسته به سازنده آن می تواند متفاوت باشد. برای مثال روغن گیربکس زداف 4و 5و 6 سرعته توسط این شرکت بارنگ زرد  در فرمول ال تی 71141 تولید می شوند.اما بسیاری از خودرو سازها این فرمول روغن گیربکس را در رنگ های قرمز تولید می کنند.

در تعیین نوع روغن گیربکس اتوماتیک رنگ اصلا اهمیتی ندارد و تنها باید براساس فرمول مورد نیاز روغن گیربکس هرخودرو را تعیین کرد.

سیستم کدگذاری رنگ به کاربران کمک می کند تا به راحتی روغن های گیربکس را از روغن موتور و سایر مایعاتی که از داخل خودرو عبور می کنند متمایز کنند. رنگ قرمز شفاف درگیربکس های اتوماتیک شناسایی آلاینده ها و نشت مایع انتقال را آسان تر می کند.

ازچه روغنی در گیربکس های اتوماتیک باید استفاده کرد

مانند هر نوع روغن دیگری، روغن های گیربکس اتوماتیک از روغن پایه و مواد افزودنی تشکیل شده اند. این افزودنی ها کارایی روغن گیربکس را افزایش می دهند و سیستم گیربکس را تا حدزیادی محافظت می کنند.

– ویسکوزیته کم: روغن گیربکس های اتوماتیک با ویسکوزیته پایینی که دارند می توانند آزادانه جریان داشته باشند و اجزای مختلف سیستم گیربکس را روغن کاری کنند.

پایداری ویسکوزیته : ویسکوزیته و روانکاری خودرا در شرایط دمایی مختلف حفظ می کنند.

– مقاومت حرارتی: روغن های گیربکس به دلیل ویسکوزیته کم، نقطه جوش کمتری نیز دارند به همین دلیل است که آنها باید با تثبیت کننده های حرارتی تقویت شوند. روغن گیربکس های اتوماتیک با عملکرد بالا مانند خنک کننده عمل می کنند و گرما را از سیستم انتقال حذف می کنند.

– حفاظت از رسوبات: روغن گیربکس های اتوماتیک از مواد شوینده و مواد افزودنی پراکنده تشکیل شده است. آنها تجمع رسوبات بین اجزای سیستم گیربکس را که ممکن است انتقال نیرو را به خطر بیندازند کاهش می دهند.

– جلوگیری از فوم یا کف کردن : افزودنی های ضد کف از ورود هوا به سیستم گیربکس و آسیب رساندن به عملکرد آن جلوگیری می کند.

سیستم گیربکس اتوماتیک شامل کلاچ، گیربکس، میل پروانه، دیفرانسیل و محور زنده است. تماس مداوم فلز روی فلز بین این قطعات وجود دارد که درصورت نبود روانکار باعث آسیب می شود. برای حفظ کارایی سیستم گیربکس، باید آن را با روغن مناسب روغن کاری کنید.

خودرو ساز براساس نوع گیربکس اتوماتیک که روی خودرو قرار داده است نوع روغن گیربکس مصرفی و لیتراژ آن را تعیین کرده است.

شرکت های سازنده گیربکس های اتوماتیک دنیا که اغلب گیربکس هایشان روی خودروهای مختلف از جمله بنز، بی ام و، تویوتا،کیا و هیوندا و غیره نسب می شود مانند:

-Aisin Seiki Co Ltd

-Allison Transmission Holdings

-BorgWarner Inc

-Continental AG

-Daimler AG

-Delphi Automotive

-Eaton Corporation PLC

-Fiat Powertrain Technologies

-Jatco Ltd

-Magna International Inc

-NSK Ltd

-Valeo

-ZF Friedrichshafen AG

-GM

-American Muscle

براساس آلیاژ فلزات به کاربرده شده در قطعات گیربکس های خود همچنین براساس میزان حرارت، سرعت و وزن گیربکس ها روغن های سازگار با شرایط گیربکس های تولید خودشان تعیین می کنند و خودروسازها براساس این داده ها روغن گیربکس های تعیین شده توسط گیربکس سازهارا توصیه می کنند.

جی ام موتورز:

زداف:

آیسین:

پس برای انتخاب روغن گیربکس اتوماتیک مناسب هرخودرو مهمترین منبع همان دفترچه راهنمای خودروساز است.

بسیاری از تولید کننده های روانکار روغن گیربکس های اتوماتیک را به گونه ای تولید کرده اند که سازگاری کامل باتمامی گیربکس ها داشته باشند که به این مدل از روغن گیربکس ها مولتی یا چندگانه می گویند.

یا بسیاری ازفرمول های روغن گیربکس های اتوماتیک زیرمجموعه های دیگری را ساپورت می کنند که می توان آن سیال را در بسیاری از گیربکس های دیگر استفاده کرد. این فرمول ها در دیتا شیت یا برگه اطلاعات محصول موجود می باشد و درصورتی که آن روانکار گیربکس شما را ساپورت کند می توانید ازان استفاده کنید.

باید خاطرنشان کرد به هبچ وجه روغن گیربکس های اتوماتیک را نمیتوان در گیربکس های سی وی تی یا دابل کلاچ استفاده کرد یا برعکس مگراینکه تولید کننده آن روانکارسیالات و روان کننده های تولید شده را برای انواع گیربکس ها توصیه کرده باشد.

میزان روغن گیربکس اتوماتیک مورد نیاز برای هرگیربکس توسط گیربکس ساز و خودرو ساز در دفترچه راهنمای هرخودرو تعیین شده است.

برای تعویض روغن گیربکس اتوماتیک به صورت کامل علاوه برحجم تعریف شده دردفترچه راهنما باید میزان روغن های اضافی درمدار سردکن گیربکس و شلنگ هایی که روغن را به سردکن می رساند درنظر گرفت تا این مقدار از روغن کارکرده ازاین مسیر وارد روغن های تعویض شده نشود.

میزان حجم روغن گیربکس اتوماتیک علاوهه بر میزان تعیین شده توسط خودرو ساز به سرویس کار و تجربه آن هم بستگی دارد.

هزینه تعویض روغن گیربکس اتوماتیک

اصولا سرویس روغن گیربکس اتوماتیک هزینه های بیشتری نسبت به گیربکس های دستی دارد.

حجم روغن گیربکس اتوماتیک در میزان هزینه آن اهمیت دارد.هرچقدر میزان روغن مورد نیاز بیشتر باشد هزینه بیشتراست.

نوع روغن گیربکس مورد نیاز در هزینه سرویس گیربکس اتوماتیک اهمیت زیادی دارد. برای مثال روغن گیربکس ها دکسترون 3 بسیار ارزانتراز روغن گیربکس های زداف است.

سرویس روغن تخصصی دهقان چناری استان یزد

برای سرویس شستشو و تعویض اصولی روغن گیربکس اتوماتیک ابتدا بایدموارد زیررا فراهم کنید:

 جک بالا برنده خودر-

محلول شوینده گیربکس اتوماتیک –

روغن گیربکس اتوماتیک –

محلول مکمل روغن گیربکس اتوماتیک و ترمیم کننده ونگهدارنده قطعات گیربکس –

سپس فول روغن گیربکس باید چک شود. این کار را بهتراست زمانی انجام بدهید که حرارت روغن گیربکس بالا باشد زیرا بهترین زمان برای چک کردن روغن گیربکس اتوماتیک زمانی است که روغن گیربکس داغ باشد

بعد از وصل کردن دستگاه گیربکس اتوماتیک به خودرو ماده شوینده گیربکس تزریق می شود و به مدت یک ربع اهرم تعویض دنده را درحالت های مختلف قرار می دهیم تا تمامی مسیرهای گیربکس شسته شود.

پس از شستشو روغن گیربکس تعویض می شود و درنهایت مکمل ترمیم کننده قطعات داخل گیربکس تزریق می شود. این ماده برای این است که جرم و رسوبات پاک شده از قطعات گیربکس نیاز به یک ترمیم کننده دارد تا به صورت نانو سرامیک روی آن هارا بپوشاند و کمک کند تا قطعات ازآب بندی اولیه خود خارج نشود.

تمامی محصولات اصلی و سرویس تخصصی روغن گیربکس اتوماتیک برای تمامی انواع گیربکس های اتوماتیک، سی وی تی و دابل کلاچ در مجموعه بزرگ سرویس های تخصصی خودرو دهقان چناری انجام می شود.

1.روغن گیربکس اصلی موبیس

2.روغن گیربکس اصلی موبیس

3.روغن گیربکس اصلی آلفا ژاپن(ALPHAS)

4.روغن گیربکس اصلی والوالین آمریکا(VALVOLINE)

5.روغن گیربکس اصلی توتال(TOTAL)

6.روغن گیربکس اصلی ACDELCO

7.روغن گیربکس اصلی KIXX MULTI

8.روغن گیربکس اصلی ادینول(ADDINOL)

9.روغن گیربکس اصلی ایسین کره(AISIN)

10.روغن گیربکس اصلیZF6/ZF8 (مخصوص BMW)

11.روغن گیربکس اصلی راونول آلمان(RAVENOL)


-تعویض روغن گیربکس بنز در استان یزد – تعویض روغن گیربکس بی ام و دراستان یزد – تعویض روغن گیربکس رنو در یزد – تعویض روغن گیربکس تویوتا در یزد – تعویض روغن گیربکس هیوندا در یزد – تعویض روغن گیربکس کیا دراستان یزد – تعویض روغن گیربکس آئودی در استان یزد – تعویض روغن گیربکس آلفارومئو در استان یزد – تعویض روغن گیربکس پورشه در استان یزد – تعویض روغن گیربکس اف ام سی در استان یزد – تعویض روغن گیربکس جی ام سی در استان یزد – تعویض روغن گیربکس فورد در استان یزد – تعویض روغن گیربکس لکسوس در استان یزد – تعویض روغن گیربکس میتسوبیشی در استان یزد – تعویض روغن گیربکس نیسان در استان یزد – تعویض روغن گیربکس هوندا در استان یزد – تعویض روغن گیربکس هایما در استان یزد- تعویض روغن گیربکس جنسیس در استان یزد – تعویض روغن گیربکس فولکس در استان یزد –


سرویس های تخصصی خودرودهقان چناری