سیستم فرمان از نیروی موتور برای کاهش تلاش در چرخاندن فرمان کمک می کند. درصورتی که این نیرو به کمک شما نیاید فرمان خودروی شما به سختی عمل خواهد کرد.
خدمات تعویض روغن فرمان در مجموعه تخصصی خودرو دهقان چناری
انواع فرمان
1.فرمان هیدرولیکی
درفرمان هیدرولیک ازمایع یا سیال برای اعمال فشارهیدرولیک بر سیستم فرمان برای چرخاندن چرخ ها استفاده می شود.
2.فرمان برقی
در این نوع سیستم فرمان از یک موتور الکتریکی و سنسورهای مختلف برای تشخیص میزان نیرویی که راننده به فرمان وارد میکند استفاده میکند و سپس تعیین میکند که چه مقدار کمکی باید به سیستم اضافه شود.
روغن فرمان هیدرولیک
روغن فرمان هیدرولیک مایع و سیالی است که ازطریق پمپ هیدرولیک در سیستم فرمان به جریان درمیاید و بافشاری که به سیستم فرمان وارد می کند باعث می شود فرمان به راحتی به گردش دربیاید.
این روغن علاوه بر این، کار روانکاری قطعات فرمان رابرعهده دارد، همچنین قطعات و سیستم فرمان را تمیز می کند یعنی باگردش درسیستم فرمان کارشستشوی پمپ ، شیرفرمان و مداری که در آن گردش می کند تمیز میکند.
علاوه براین از ایجاد کف در سیستم فرمان جلوگیری کرده و با مواد و ادتیوهایی که دارد باعث نگهداری از قطعات فلزی، پلاستیکی و اورینگ ها می شود.
رنگ روغن فرمان
اصولا رنگ روغن فرمان قرمز، کهربایی، صورتی و یا شفاف می باشد. توجه داشته باشد که که در سیستم فرمان باید حتما از روغن فرمان و یا فرمولی که شرکت سازنده آن راتوصیه کرده استفاده کنید و رنگ روغن براساس شرکت های تولید کننده متفاوت خواهد بود.
ظرف روغن فرمان کجای خودرو قرار دارد؟
معمولا ظرف روغن فرمان در زیر کاپوت طرف سرنشین خودرو قرار دارد که مخزن آن به رنگ زرد یا سفید با یک کلاهک یا درب مشکی می باشد. البته در برخی از خودروهای محدود مخزن سمت راننده هم قرار می گیرد.
روغن فرمان اصلی در یزد
انواع روغن فرمان
روی درب روغن فرمان عبارت “روغن فرمان” یا “power streeng” نوشته شده است.
مایع گیربکس اتوماتیک ATF همان روغنی هست که در گیربکس اتوماتیک از آن استفاده می شود.
ازاین مایع همچنین می توان در سیستم فرمان استفاده کرد.برخی از این روغن ها با فرمول های دکسترون”DEXRON” و یا مرکون”MERCON” و غیره دسته بندی می شوند.
توجه داشته باشد اکثرروغن هیدرولیک های داخل بازار فرمول های روغن گیربکس اتوماتیک را دارا نیستند و این نوع روغن ها فقط برای موارد صنعتی و دستگاه های هیدرولیکی مناسبند، تنها روغن هایی که تاییدیه های روغن گیربکس های اتوماتیک را دارا هستند یا تاییدیه فرمان هیدرولیک را دارند قابل استفاده در سیستم فرمان می باشند.
توجه داشته باشید روغن های گیربکس اتوماتیک ATF و روغن فرمان هردو یک نوع سیال هیدرولیک هستند.
روغن گیربکس های اتوماتیک دارای موادی هست که به شکل خاصی باعث حذف کثیفی و رسوب ازسیستم انتقال می شود.
روغن فرمان سینتتیک یا مصنوعی
این نوع روغن فرمان ها برپایه مواد مصنوعی و در آزمایشگاه تولید می شود. روغن های سیسنتتیک برای سیستم های خاصی که درآن استفاده می شود مهندسی می شود.
روغن فرمان مینرال یا روغنی
همچنین مایعات غیرسنتتیکی با پایه روغنی برای فرمان وجود دارد که ممکن است درکاربردهایی استفاده شود که تاییدیه های ATF را پاس می کنند. این روغن ها از پایه های مواد نفتی در شرکت های نفت تولید می شوند.
استاندارد های روغن فرمان
استاندارد های روغن فرمان الزاماتی برای ویسکوزیته، مواد شوینده، مواد نگهدارنده و روانکاری سیستم فرمان را درنظر میگیردتا استفاده از آن روغن درسیستم فرمان ضمانت کند.
این تاییدیه ها توسط سازمان های استاندارد تعیین می شود برای مثالDIN 51 524T3 استانداردی است که توسط مؤسسه استاندارد آلمان ارائه شده در حالی که ISO 7308 استاندارد ارائه شده توسط سازمان بین المللی استاندارد است.
خیلی از استاندارد های دیگری هم وجود دارد که توسط خودروسازهای مختلف توصیه می شود، مهم این است که درسیستم فرمان از همان فرمولی استفاده شود که خودروساز توصیه کرده مانند:
روغن فرمان CHF که برای فرمان هیوندا جنسیس و فرمان BMW توصیه شده.
یا PSF که برای خودروهای هیوندا کیا ضروری می باشد.
تعویض روغن فرمان در یزد
زمان تعویض روغن فرمان
اینکه چه زمانی باید روغن فرمان را تعویض کنیم به فرمول و حجم روغن فرمان بستگی دارد اما بهترین منبع همان توصیه خودروسازهااست.
اصولا توصیه بیشتر خودروساز ها این است که روغن فرمان ها هر 50000 کیلومتر یک بار تعویض شوند.
علائمی وجود دارد که به شما کمک می کند زمان تعویض روغن فرمان را تشخیص دهید برای مثال:
روغن فرمان باید شفاف و روشن باشد، اگر روغن فرمان خودروی شما تیره و کدر شده باشد نیاز به تعویض دارد.
اگر سیاهی و لجن و رسوب درسیستم فرمان مشاهده کردید حتما باید سیستم فرمان شستشو داده شود و روغن عوض شود.
دربعضی موارد هنگام چرخاندن فرمان صدای غیرطبیعی به گوش می رسد و یا گاهی فرمان سفت می شود و این ها نشانه های دیگری برای تعویض روغن فرمان می باشد. البته دراین موارد آخر که ذکر شد باید قبل از تعویض روغن فرمان از سالم بودن سیستم فرمان مطمئن شد.
شیوه تعویض روغن فرمان
برای تعویض روغن فرمان باید حتما تمامی حجم روغن فرمان درسیستم فرمان را تخلیه کرد.
ازآنچایی که مقداری روغن فرمان کارکرده درسیستم فرمان باقی می ماند باید هنگام تعویض روغن فرمان تزریق و مکش همزمان انجام شود تا روغن نو و سالم با فشار برروغن کثیف کل مدار راتخلیه کند.
درمواردی که روغن فرمان بسیار لجنی شده باشد باید سیستم فرمان شستشو داده شود.
برای این کار حتما باید از شوینده سیستم فرمان یا POWER STREEN FLUSH استفاده کنیم و به مدت زمانی که روی آن موادشوینده نوشته شده اجازه دهیم درسیستم فرمان گردش کند سپس کل روغن های داخل سیستم فرمان را تخلیه کنیم و روغن سالم را جایگزین کنیم.
تعویض روغن فرمان به صورت اصولی و با استفاده از روغن فرمان های اصلی طبق استاندارد خودروسازها در مجموعه سرویس های تخصصی خودرو دهقان چناری انجام می گیرد.